خانه > استارتاپ‌ویکند, مقالات من > هر آنچه باید پس از ثبت‌نام در رویداد استارتاپ‌ویکند بدانیم

هر آنچه باید پس از ثبت‌نام در رویداد استارتاپ‌ویکند بدانیم

مطمئنا شما در هنگام ثبت‌نام، چه اینترنتی و چه حضوری، پیش‌تر نوع شرکت‌کننده بودن خود را از بین بلیط‌های کسب‌وکار، فنی و طراحی مشخص کرده‌اید. اما جدا از اینکه چقدر این انتخاب مبتنی بر حقیقت و توانمندی شما باشد، عده‌ای نیز هستند که گمان می‌کنند در هیچ‌کدام از زمینه‌های تخصصی جایی ندارند و صرفا به‌دنبال ارائه‌ی ایده، کسب تجربه و نهایتا یافتن مسیر زندگی شغلی و حرفه‌ای خود هستند. اینکه آیا شما باید وارد حوزه‌ی طراحی شوید یا کسب‌وکار، فنی و یا شاید هیچ‌کدام، پرسشی‌است که در ذهن بسیاری از افرادی که برای اولین‌بار در چنین رویدادهایی شرکت می‌کنند، نقش می‌بندد. سوا از هر دلیلی که شما را به رویداد استارتاپ‌ویکند سوق داده است، روالی طبیعی در بین برنامه‌های این رویداد جهانی وجود دارد که در ادامه سعی در روشن‌سازی فضای موجود نموده‌ایم.

اولین موردی که شاید شما را در بدو ورود به مکان رویداد، دگرگون کند، افراد و جو موجود در آن است. انسان‌هایی که با تخصص‌ها و گرایش‌های مختلف، حول هدف محوری ایجاد شرکت و استارتاپ گرد هم آمده‌اند. در این هنگام نه فقط شما و حتی خیلی‌ها از شرکت‌کنندگان دیگر شاید احساس عدم توانمندی و دچار عامل بازدارنده‌ای شوند که اگر به‌درستی با آن برخورد شود می‌تواند منجر به «تخریب اولیه‌ی خلاق» گردد. در این مرحله با انسان‌ها با مهارت‌های مختلف آشنا می‌شوید و احساس می‌کنید در برابر آنان حرفی برای گفتن ندارید! در واقع این ذهنیت را در دو جهت می‌توان مورد بررسی قرار داد. جهت مثبت آن این است که شما شخصیت کاری و حرفه‌ای خود را تخریب و مجددا سعی در چینش مهندسی‌شده‌ی آن می‌نمایید. اما از جهت دیگر این عامل نباید مانع از ارتباط‌گیری و سعی در حل‌شدن شما در جمع را نماید.

واقعیت را بپذیرید که هیچ‌کس کامل نیست، البته استارتاپ‌ویکند مملوء از انسان‌هایی است پرتواضع و داشتن اعتماد به نفس و جوهره‌ و خواست یادگیری، اولین کلید موفقیت شما در استارتاپ‌ویکند خواهد بود. فراموش نکنید که اصلی‌ترین کارکرد رویدادهایی چون استارتاپ‌ویکند، فراهم آوردن محفلی برای آموزش و یادگیری مهارت‌ها به‌صورت رودررو با افراد در عمل و اجرا است. پس از این ترس به بهترین شکل به‌نفع خود بهره‌گیرید.

در مرحله‌ی بعد یک دو راهی بیش‌تر وجود ندارد. یا صاحب ایده هستید و در صف ارائه دهندگان ایده قرار می‌گیرید و یا در بین جمع حاضرین و ارائه ایده‌های دیگران را کیفیت‌سنجی می‌کنید. ارائه‌دهندگان ایده ۶۰ثانیه فرصت دارند تا ایده‌ی خود را به‌همراه معرفی خود، نیازمندی‌هایشان و جذب آراء و نظر حضار به‌کار گیرند. ۶۰ثانیه زمان بسیار کمی است؟ واقعا خیر. در اینجا به‌شما نشان می‌دهیم که چگونه برای ۶۰ثانیه خود به‌درستی برنامه‌ریزی کنید. در ۱۰ثانیه اول خود را معرفی کنید. کلیدی‌ترین و مرتبط‌ترین واژه‌هایی که شما را ابراز می‌دارند را برای خود به‌کار گیرید. در ۲۰ثانیه بعدی، ایده‌ی خود را بیان کنید. اگر می‌خواهید یک‌ایده‌دهنده‌ی صرف نباشید و مدیریت گروه خود را هم بر عهده داشته باشید، حتما در این ۲۰ثانیه به‌دیگران بقبولانید که یک فرد مورد اعتماد، قابل اتکا و مدبری هستید. اینکه دقیقا ایده‌ی شما چه مشکلی را حل می‌کند، راه‌حل شما چیست، رقبای احتمالی‌تان چه کسانی هستند و برگ‌برنده‌ی شما چه می‌تواند باشد، مواردی است که در ۲۰ثانیه‌ی بعد از معرفی ایده باید بیان کنید. در ۱۰ثانیه آخر نیازمندی‌های‌تان به افراد با مهارت‌های مختلف را بیان کنید. به چه کسانی در تیم‌تان و با چه ویژگی‌هایی نیازمندید. در نهایت برای ایده‌ی خود یک نام انتخاب کنید. لازم نیست این نام برای همیشه، معرف گروه شما باشد، اما حداقل مرتبط بودنش با ایده‌ی شما می‌تواند در ذهن دیگران تداعی‌کننده ی مثبت و هدفمندی باشد.

این زمان‌بندی پیشنهادی ماست و می‌توانید تناسب‌های زمانی خودتان را به‌کار گیرید. با تمام این تفاسیر، بی‌راهه نیست که ارائه‌ی خود را پیش‌تر به‌همراه یک زمان‌سنج تمرین کرده باشید.

در مرحله‌ی بعد اگر شما ارائه دهنده‌ ایده بوده باشید، باید زیر پلاکارد در نظر گرفته‌ی ایده‌ی خود، در بیرون سالن همایش حاضر شوید تا از ایده‌ی خود دفاع کنید، دیگران را توجیه و افراد متخصص را جذب کنید. در نهایت نوبت به انتخاب ۱۰ ایده‌ی برتر به اتفاق‌آراء شرکت‌کنندگان می‌رسد . این نکته را مدنظر داشته‌باشید که الزاما بهترین و ناب‌ترین ایده‌‌ها وحتی ارائه‌ها را‌ی‌آور نیستند. در واقع آنچه تاکید رویدادهایی چون استارتاپ‌ویکند است، مجموع توانمندی شما در شیوه‌ی ارائه‌ی ایده، جذب و مدیریت نیروها، مهارت در تکشیل تیم و ارتباط‌گیری است که می‌تواند برگ‌برنده‌ی نهایی شما باشد. پس باید در خیلی از موارد، به جز داشتن ایده و ارائه‌ی آن، تاحدودی حرفی برای گفتن داشته باشید. افرادی هم که صاحب ایده‌ای نبوده‌اند، دقت داشته باشند که صرف داشتن ایده‌ی خوب دلیلی بر رای‌آوری آنان نیست، خیلی وقت‌ها مدیریت و دیگر عوامل می‌توانند در موفقیت طرح دخیل باشند. البته این را هم فراموش نکنید که می‌توانید به صاحب ایده پیشنهاد همکاری در سطوح مختلف و یا حتی pivot دهید.Pivot در لغت زبان انگلیسی به معنای چرخش است و اصطلاحا به اصلاح و تغییر جهت فکری و عملی گروه از حالت قبل به جدید را گویند. واژه‌ای است که احتمالا به‌کررات در هنگام برگزاری رویداد بشنوید. مابقی آموزه‌ها و نکات را واگذار می‌کنیم به مربیان حاضر در رویداد و تجربه‌ی عملی خود شما. پس کاملا آماده‌ی تخریب خلاق‌ و مهندسی مجدد من‌وجودی خود باشید!

 در پایان توصیه شخصی بنده به شرکت‌کنندگان دومین رویداد استارتاپ‌ویکند بیرجند، داشتن کارت‌ویزیت، آوردن لپ‌تاپ‌، دوربین عکاسی جهت ثبت‌خاطرات ، مقدار بسیار زیادی انرژی و صد البته اگر برنامه‌نویس هستید، صفحه‌کلید شخصی‌تان را فراموش نکنید!

بازنشری از این نوشتار در وبلاگ استارتاپ‌ویکند بیرجند به‌عنوان یکی از برگزارگنندگان و مسئول‌رسانه‌ای این رویداد منتشر شده است. این نوشتار همچنین در روزنامه‌ی “آوای خراسان‌جنوبی” به‌تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ – صفحه‌ی ۲ به قلم نویسنده به چاپ رسیده است.

Share